יום חמישי, 4 בפברואר 2010

Vintage Hell

לכבוד תערוכתו החדשה בחלל העצום של ה"גרנד-פאלה" בפריס, ערם האמן הצרפתי כריסטיאן בולטנסקי, הר של בגדים משומשים, בגובה של 10 מטר ובמשקל של 50 טון. עוד בחלל העצום הציב בולטנסקי שדות מסודרים למשעי של בגדים משומשים, מוקפים בארבעה עמודים דקים, כמגדלי שמירה, מזכירים מחנות פליטים, מחנות ריכוז, מחנות ארעיים, שיגרמו צמרמורת עמוקה גם לחובבי הוינטאג' הגדולים מבינינו.

באמצע הר הבגדים, נשלחת כף מכנית (הנקראת "אצבע אלוהים"), כמו במכונות משחק בהן יש לשלוף את הצעצוע מהערמה, ומניפה עשרות חולצות, מכנסיים, מעילים וסוודרים שנזרקים חזרה לערימה בחוסר תכלית מופגן.

תערוכת המונומנטה היא המקבילה הצרפתית לחלל הטורבינה המרשים שבטייט מודרן הלונדוני, ואחרי אנסלם קיפר, וריצ'רד סרה שהציגו בעבר במונומנטה, הגיע תורו של בולטנסקי, שרבות מעבודותיו עוסקות בזכרון, בטרגדיה ובאבסורד. מיד עם הכניסה לחלל של ה"גרנד-פאלה" שומעים המבקרים רעש אפל ועמוק של בסים מהדהדים, מין תופים מלחמה מרוחקים, שלמעשה הינם פעימות הלב המוקלטות של מבקרי התערוכה. בולטנסקי הקליט עד כה יותר מ- 15,000 פעימות לב שיועברו עם סיום התערוכה לאי ביפן, שם יפעמו גם הרבה אחרי חייו, של האדם המוקלט.

אם הוידיאו גם לכם לא עובד תוכלו לראות אותו פה.עוד על בגדים וערימות אפשר לקרוא אצל יערה קידר.

2 תגובות:

Noa Raviv אמר/ה...

הלוואי שהיתה לי האפשרות לראות זאת מקרוב. בולטנסקי הוא אמן שאני מאוד אוהבת והתערוכה הזו נראית מאוד עוצמתית.

אנונימי אמר/ה...

חזרתי אתמול מפריז הקפואה והנהדרת,
בקרתי במיצג. אל תוותרו המטרו ממש ליד אירוע יפיפה וחד פעמי.