יום חמישי, 20 באוגוסט 2009

הגרסונייר השבועי – ג'ון קסאבטס

השבוע יירטו הגרסוניירים את הידיעה המשמחת שבישרה כי הסרט "בעלים" של ג'ון קסאבטס (בתמונה מעל כדון דרייפר) יוצא באריזת דיוידי מחודשת. הסרט, משנת 1970, מתאר את מסע האבל של שלושה חברים אחרי הלווייתו של חברם הטוב, מסע המתחיל בניו-יורק, נע ללונדון, ובין פנטזיה לסיוט, בין הומור לטרגדיה, מפרק ללא רחם את משבר אמצע החיים.

קסאבטס, גאזארה ופאלק
שתיים מדמויות הגברים בסרט מגולמות על ידי חבריו הקרובים של קסאבטס: פיטר פאלק ובן גאזארה. השלישי משוחק על ידי קסאבטס עצמו. בנועזות שאפיינה את יצירתו הבועטת, קסאבטס הסתכן בליהוק שלושה גברים קרובים לעצמם, קרובים לגיבורים, זועמים על חיי אהבה, מרוסקים, צוחקים ובוכים על אובדן הנעורים. תהליך כתיבת התסריט ובעיקר הדיאלוגים, לווה באימפרוביזציה רבה בין השלושה, כך שסיטואציות לא מעטות מחייהם הפרטיים יצאו אל למסך. יש להניח, לו היה הסרט יוצא היום לאקרנים, שהיו קוראים לו: "בדרך להלוויה עוצרים בקזינו".

בלי מרפקים - סצנה מהסרט

קסאבטס נולד ב-1929 בניו-יורק, למד משחק מגיל צעיר, ואת התהילה המוקדמת קטף בסדרת טלוויזיה (שנקראה על שם הדמות שגילם): ג'וני סטאקאטו - פסנתרן ג'אז בלילה ובלש פרטי, מאוחר בלילה. במהלך הקריירה שיחק קסאבטס בעשרות סרטים ביניהם "12 הנועזים" (עליו היה מועמד לאוסקר המשחק), ב"תינוקה של רוזמרי" ב"הזעם" ואחרים.

בתמונה: ג'וני סטאקאטו

ב-1957 גיבש סביבו קסאבטס להקת שחקנים, איתם עבד על טכניקות של אימפרוביזציה. כך למעשה החל את קריירת הבימוי שלו, כשעד היום הוא נחשב כבמאי של שחקנים, ששלושה מהם היו מועמדים לאוסקר על סרט בבימויו. לשיא קריירת הבימוי הגיע קסאבטס בשנות השבעים עם סרטים כמו "אישה תחת השפעה", "מותו של סוכן הימורים סיני", "ליל פתיחה" ו"גלוריה", שקיבל את פרס "אריה הזהב" בפסטיבל וונציה ב-1980. הוא ביים 12 סרטים בקריירה קצרה ואינטנסיבית, שהשפעתה עוד מהדהדת על הוליווד העכשווית, ונודע כמייסד הז'אנר, המוכר לנו כיום ממדף סרטי האינדי.
קסאבטס היה נשוי לשחקנית
ג'ינה רונדלס, ששיחקה בעשרה מתוך סרטיו, וכל ילדיהם ניק, אלכסנדרה וזואי - הם בימאי קולנוע. (לרולנדס אף היה לאחרונה תפקיד אורח מקסים בסרטה של זואי "ברוקן אינגליש").

זוג מהסרטים

קסאבטס היה גרסונייר נונקונפורמיסט מובהק שזעם על המערכת, רב עם האולפנים וכעס על המבקרים, שלעיתים לא רק הם - אלא גם הקהל - לא הבינו את מידת חדשנותו.
את הסרט "בעלים" תיאר כ"קומדיה על חיים, מוות וחופש" ואחרי שהציג אותו לאולפני קולומביה הוא נדרש לחתוך שעה וחצי (!) מהחומרים, כדי שיגיע לפרק הזמן המוסכם. האולפנים לא הסתפקו בכך וחתכו עוד 11 דקות מבשר הסרט, 11 דקות ששוחזרו עכשיו בדיוידי החדש. הגרסונייר מת לראות את השעה וחצי שנותרו על רצפת חדר העריכה, אבל בינתיים יסתפק בסרט, שכמעט ארבעים שנה אחרי שיצא, מקבל סוף סוף פרגון מקיר לקיר (להלן:
אינדי-ווייר, ניו-יורקר, והאל.איי.טיימס).
גרסונייר בעבודתו

למי שרוצה עוד קצת קסאבטס, כדאי לראות את הראיון הטלוויזיוני המדהים של שלושת כוכבי הסרט "בעלים", ראיון שמעביר קצת מתחושת החברות בין הדמויות, מהכימיה בין השחקנים/כוכבים ומכוכבי הוליווד של פעם:

ועוד מחווה יוטיובית מרגשת של מעריץ שאסף רגעי קסאבטס משובחים ומעניק הצצה לעולמו המרתק:

אין תגובות: