יום חמישי, 19 במרץ 2009

המדונה מן האמנות

ונסה ביקרופט, אמנית מיצג שהגרסונייר מעריך עד מאד, שבה לאחרונה למילאנו, העיר בה החלה הקריירה האמנותית שלה, כדי ליצור פרויקט מיוחד עבוד גלריה PAC לאמנות עכשווית. למיצג החדש הזמינה ביקרופט 20 מהגרים אפריקאיים, כולם גברים, שישבו על יד שולחן ארוך ושקוף, לבושים חליפות ערב שחורות, עם או בלי נעליים, ואכלו במהלך 4 שעות עוף צלוי.
300 אורחים רמי מעלה הוזמנו לאירוע של ביקרופט וצפו בטקס אכילת העוף שהוגש על ידי מלצרים בחליפות לבנות (והשמועות מתעקשות שכולם לבשו מרג'יאלה). מכובדי העיר, אספנים ידועים, מבקרי אמנות ועשירים מקומיים כולם התכנסו לראות את הגברים אוכלים בשקט כשריח חריף של עוף ממלא את חלל הגלריה.

הסעודה האחרונה חוזרת למילאנו

ונסה ביקרופט (שנולדה בגנואה, 1969 וחיה כיום בלוס אנג'לס) הציגה בשנים האחרונות בגלריות ומוזיאונים נחשבים ברחבי העולם כשהשילוב בין עולם האופנה ותרבות הפופ הנוצצת הפכו אותה לסופרסטאר של האמנות העכשווית. ביקרופט, הידועה במיצגיה בהם היא בוחנת נושאים של נשיות, גוף האדם וטקסיות בחברתנו העכשווית, דיברה לא פעם על בעיות האכילה מהן היא סובלת מגיל 12 (למרות שלאחרונה הודתה כי האשטנגא-יוגה מצילה אותה) ועוררה שערוריות לא קטנות בעשרות המיצגים שבנתה עד כה. הדוגמניות הדקיקות שלה, על עקבים גבוהים, הונחו לא פעם לעמוד בפוזות לא נוחות, היא מרחה אותן שחור, יצקה עליהן צבע אדום כדם, ולאחרונה גם צבעה אותן לבן שיראו כפסלים עתיקים. המיצגים שלה, הנקראים על פי סדר עולה - VB01, VB02 מתאפיינים בעיסוק בדמות האישה (עם דגש על עולם האופנה כשפראדה, טום פורד, הלמוט לאנג ואחרים עיצבו מלבושים עבורה במיוחד), עם אסוציאציות הקולנועיות (גודאר ופסבינדר) ואמנותיות (מרמברנדט עד מרסל דושאן, וגילברט וג'ורג') רחבות.
המחלוקת האחרונה שעוררה ביקרופט קשורה לסרט דוקומנטרי שנעשה על חייה ועל מאמציה לאמץ תאומים סודניים. בסרט "כוכבת האמנות והתאומים הסודניים" תיעדה הבמאית הניו-זילנדית, פייטרה ברטקלי, את חיי הזוהר של כוכבת העל, ובמהלך שנה וחצי עקבה אחרי מערכת היחסים שלה עם בן הזוג, בחנה את התהליך היצירתי בעבודתה, ובעיקר עקבה אחרי ביקוריה בסודן ותהליך האימוץ של שני היתומים.

המדונה מן האמנות