יום שבת, 20 בדצמבר 2008

כוח לבן

בית האופנה מרטין מרג'יאלה חגג השנה 20 שנות של יצירתיות שוברת גבולות עם קולקציות מרהיבות ומסעירות שהזכירו לרגע את הקסם הישן והטוב ועם רטרוספקטיבה מרתקת שסוגרת מעגל היסטורי במוזיאון האופנה באנטוורפן. אלא שלא מעט אנשים בתעשייה טענו השנה כי זוהי שירת הברבור של מרג'יאלה והבאזז סביב עזיבתו האפשרית את בית האופנה הנושא את שמו נשמע בוודאי גם בחווילה הענקית, אי שם בצפון איטליה, של רנצו רוסו - הבעלים של דיזל.
רוסו (שקנה לאחרונה גם את בתי האופנה של ויקטור ורולף וסופיה קוקוסולקי) רכש לפני כמה שנים את 'מאזון מרטין מרג'יאלה' והציע
למרטין, כפי שיודעים האיטלקים להציע, אופציה נעימה לפנסיה מהירה. נכון, עשו את זה גם הלמוט לאנג, ג'יל סנדר ואחרים שעזבו מותג שעדיין נקרא על שמם, אך המקרה של מרג'יאלה עצוב פי כמה בגלל הגישה הטהרנית, הצנועה והמדוייקת של המייסטר הבלגי אשר כל כך שונה מהמסחריות, התאגידיות והאגו העצום של רנצו רוסו.
ואם חששנו משיתופי פעולה מסחריים להחריד: הנה הם באים. במסגרת אירוע עיצוב שנתי שמארגין מגזין Elle Decoration וממומן על ידי איקאה, הוזמן בית האופנה לעצב את דירתו הפריזאית של ז'ק קארלו, ארכיטקט הארט-דקו הצרפתי (220 מ"ר, עם נוף לאייפל בבלקון) שמדי שנה הופכת לקרקע ניסויית בידי מעצבים שונים. בשנה שעברה היה זה כריסטיאן לקרואה שמילא את החלל בצבעים וטקסטורות שונות והשנה בית מרגיא'לה מוכיח כי, גם אם לזמן קצוב, הקסם עוד קיים. בגישה מינימליסטית אופיינית ובצבע הלבן המזוהה, עטפו אנשי מרג'יאלה את כל הרהיטים בבדים לבנים, ריפדו את הקירות בחומר דמוי כסף רפלקטיבי, שפכו קונפטי לבן על הרצפה והשאירו בקבוקי שמפניה ריקים על השולחנות. התוצאה מרגשת ויפה. סוף העולם ע"פ מרג'יאלה.


המאפיינים העיקריים בסגנון העיצוב ממשיכים את הרעיונות המקוריים של דיקונסטרוקציה, שימוש בחומרים ממוחזרים, ו...לא מעט אירוניה, חוויה מוכרת למי שאי פעם ביקר באחת מחנויות מרג'יאלה (שהיום ניתן למצוא אחת שכזו ב 11 מדינות!). הרעיון כפי שנמסר בהודעה לעיתונות היה להכניס את המבקרים לאווירה של השקט אחרי הסערה, הבוקר שאחרי מסיבה פרועה, ורק הגרסוניירים במוחם הסימבולי לא יכולים לראות באקט זה אלא את סיכומה של תקופה.
אנשי מרג'יאלה אף מודים לאחרונה כי הם בודקים מספר פרוייקטים נוספים של הרחבת המותג לייצור סדרת מוצרים לבית (?) ואפילו עיצוב של מלון (?!). כפי ששמתם לב אנחנו כבר באמת מבולבלים ולא נותר לנו אלא לקוות שגם אם מרטין כבר לא בבית, הדי.אנ.איי העיצובי שלו ישאר לנצח.

כתובת:

Palais de Chaillot
1, place du Trocadero
75016 Paris